BATERIE I AKUMULATORY
W ASEKOL dbamy o ochronę ś rodowiska i zachęcamy
do właściwego postępowania z zużytymi bateriami i akumulatorami,
które są nieodłączną częścią naszego codziennego życia.
Nowe rozporządzenie bateryjne
NOWE ROZPORZĄDZENIE BATERYJNE
W najbliższym czasie spodziewane są duże zmiany na terenie krajów Unii Europejskiej w obszarze wprowadzenia baterii i akumulatorów oraz ich zbiórki i recyklingu. Trwające od 2020 roku prace przyspieszyły i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylające dyrektywę 2006/66/WE i zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020, ma zostać opublikowane jeszcze w tym roku.
Rozporządzenie wprowadza nowe kategorie baterii i akumulatorów: przenośne, baterie z lekkich środków transportu (LMT), przemysłowe, baterie z samochodów elektrycznych (EV), baterie stosowane do rozruchu lub celów pomocniczych w pojazdach (SMI).
– Bateria przenośna to szczelna bateria o masie do 5 kg, która nie jest przeznaczona do zastosowań przemysłowych i nie jest baterią EV lub SMI.
– Akumulator z lekkich środków transportu lub akumulator LMT oznacza każdy akumulator, który jest szczelny i waży mniej niż 25 kg. Przeznaczony jest do dostarczania energii elektrycznej do napędu pojazdów kołowych, który może być napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym lub przez połączenie siły silnika i siły ludzkiej. Są to na przykład baterie z rowerów elektrycznych, hulajnóg lub skuterów.
– Bateria przemysłowa oznacza każdą baterię, która jest zaprojektowana specjalnie do zastosowań przemysłowych lub każdy inny akumulator o masie powyżej 5 kg niebędący akumulatorem LMT, EV lub SMI.
– Akumulator pojazdu elektrycznego lub akumulator EV oznacza każdy akumulator specjalnie zaprojektowany do dostarczania energii elektrycznej do napędu pojazdów hybrydowych lub elektrycznych.
– Akumulator do celów rozruchowych i pomocniczych lub akumulator SLI oznacza każdy akumulator przeznaczony do dostarczania energii elektrycznej do rozrusznika, oświetlenia lub zapłonu, który może być również używany do celów pomocniczych lub rezerwowych w pojazdach, innych środkach transportu lub maszynach.
Wyznaczone zostaną nowe poziomy zbiórki dla wprowadzających baterie przenośne i baterie z lekkich środków transportu. Dla baterii przenośnych poziomy zbiórki będą wynosić: 45% do 31 grudnia 2023, 63% do 31 grudnia 2027 i 73% do 31 grudnia 2030. Dla baterii LMT wyznaczono następujące poziomy zbiórki: 51% do 31 grudnia 2028 i 61% do 31 grudnia 2031. Dla baterii przemysłowych, EV i SMI nie zostały wyznaczone konkretne poziomy zbiórki, ale określono, że wprowadzający powinni zapewnić zbiórkę 100% wytwarzanych baterii. Rozporządzenie określa również obowiązki gospodarcze w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw oraz wymagania dla zielonych zamówień publicznych przy zakupie baterii lub produktów, w których są baterie. Przepisy zakładają wprowadzenie Paszportu baterii, który pozwoli na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji biznesowych podmiotom zajmującym się drugim życiem baterii i ich recyklingiem. Planowany jest system elektroniczny, który umożliwi wymianę informacji o śladzie węglowym, składzie baterii, w tym o substancjach niebezpiecznych, jej intensywności użycia i zużycia. System ma umożliwić śledzenie i namierzanie baterii.
Współpraca w zakresie wprowadzanych baterii i akumulatorów
Współpraca w zakresie wprowadzanych baterii i akumulatorów. Ustawowe obowiązki przenoszone na podmiot pośredniczący w ramach umowy.
Temat jest ważny, szczególnie w kontekście opublikowanego 28 lipca 2023 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nowego rozporządzenia bateryjnego (rozporządzenie UE 2023/1542 Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2023 r. dotyczące baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie UE 2019/1020 i uchylające dyrektywę 2006/66/WE). Rozporządzenie zmieni w sposób diametralny rynek bateryjny oraz obowiązki ciążące na wprowadzających. Zanim jednak wejdą w życie nowe przepisy, kilka słów o obecnie obowiązujących przepisach i sposobie rozliczania. Wprowadzający baterie lub akumulatory to przedsiębiorca, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu baterii lub akumulatorów, w tym zamontowanych w sprzęcie lub pojazdach, po raz pierwszy na terytorium kraju. Za wprowadzającego baterie lub akumulatory uważa się także przedsiębiorcę:
– dokonującego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia baterii lub akumulatorów na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,
– który zlecił wytworzenie baterii lub akumulatorów i którego oznaczenie zostało umieszczone na bateriach lub akumulatorach.
Przepisy ustawy o bateriach i akumulatorach dotyczą wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów produkowanych i wprowadzanych do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy, składu materiałowego, sposobu użycia oraz niezależnie od tego, czy stanowią przynależność albo część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.
W obecnych przepisach wyróżnia się trzy rodzaje baterii: przenośne, przemysłowe i samochodowe. Nowe rozporządzenie wprowadza nowe kategorie baterii: przenośne, baterie z lekkich środków transportu (LMT), przemysłowe, baterie z samochodów elektrycznych (EV), baterie stosowane do rozruchu lub celów pomocniczych w pojazdach (SMI).
Kluczowe obowiązki wprowadzającego baterie:
– Uzyskanie wpisu do BDO w dziale V, tabela 1.
– Prowadzenie ewidencji o masie wprowadzanych baterii i akumulatorów.
– Zapewnienie poziomów zbiórki baterii przenośnych (45%).
– Prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych.
– Umowa z firmą zbierającą oraz zakładem przetwarzania.
– Uiszczanie opłaty rocznej za utrzymanie wpisu w BDO.
– Zamieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach.
– Składanie rocznych sprawozdań.
– Wniesienie opłaty produktowej.
Powyższe obowiązki przedsiębiorca wprowadzający baterie może realizować samodzielnie lub powierzyć podmiotowi pośredniczącemu (w tym organizacji odzysku). Obowiązek prowadzenia ewidencji wprowadzonych baterii, umieszczenie nr BDO na fakturach i innych dokumentach musi jednak realizować samodzielnie.
POZIOMY ZBIERANIA
Obowiązujący od 2009 poziom zbierania baterii przenośnych wynosi 45%, a na podstawie nowego rozporządzenie będzie w kolejnych latach wzrastał, aż do 73% w 2030 roku. Będzie to prawdopodobnie oznaczać wzrost kosztów dla wprowadzających, a z punktu widzenia systemu będzie oznaczać konieczność budowania wydajniejszych systemów zbiórki i przetwarzania baterii. ASEKOL PL jest na etapie przygotowywania pionierskich rozwiązań w zakresie zbierania i magazynowania baterii. W najbliższych tygodniach będziemy informować o tym naszych klientów i partnerów. Co ważne, pojawią się również poziomy zbierania dla innych rodzajów. Dla baterii LMT wyznaczono 51-proc. poziom zbiórki do 2028 roku i 61-proc. do 2031 roku.
SAMODZIELNA REALIZACJA POZIOMÓW ZBIÓRKI
Wprowadzający może realizować wymagany poziom zbierania baterii przenośnych samodzielnie. W takiej sytuacji jest on obowiązany do zawarcia umowy ze zbierającymi oraz z prowadzącymi zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Umowa taka dotyczy odpowiednio zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii lub akumulatorów. W przypadku niezrealizowania obowiązku należy wnieść opłatę produktową w wysokości 9 zł/kg obowiązku oraz dodatkowo opłatę za publiczne kampanie edukacyjne (0,03 zł/kg). Wprowadzający musi również pamiętać o złożeniu sprawozdania z wprowadzanych baterii oraz realizacji obowiązku lub wyliczenia opłaty produktowej i wniesieniu jej na właściwy rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego.
REALIZACJA POZIOMÓW ZBIÓRKI Z PODMIOTEM POŚREDNICZĄCYM (ORGANIZACJĄ ODZYSKU)
W takim przypadku wprowadzający zawiera jedną umowę. Podmiot pośredniczący zgodnie z art. 28 ustawy o bateriach i akumulatorach jest zobowiązany do:
– zapewnienia poziomów zbierania,
– przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
– zawarcia umów ze zbierającymi oraz zakładami przetwarzania i recyklingu,
– składania rocznych sprawozdań.
Dodatkowo podmiot pośredniczący może przejąć obowiązki:
– rejestracji lub aktualizacji w rejestrze BDO,
– wnoszenia lub przynajmniej przypominania o obowiązku wniesienia opłaty rocznej za utrzymanie wpisu w BDO.
Z powyższego opisu wynika zatem, że wygodną i bezpieczną formą jest zawarcie umowy z podmiotem pośredniczącym. Warto wybierać jednak podmioty stabilne, dysponujące odpowiednimi zasobami kadrowymi i technicznymi.
Gorąco polecamy oczywiście współpracę z ASEKOL PL. Zapraszamy do kontaktu: [email protected], tel. 882 067 884.
DEDYKOWANE POJEMNIKI
Jednym z naszych rozwiązań są specjalne pojemniki na baterie, które umożliwiają wygodne i bezpieczne gromadzenie zużytych baterii w miejscach publicznych, firmach i instytucjach. Dzięki nim, każdy może w prosty sposób przyczynić się do ochrony środowiska poprzez odpowiednie utylizowanie baterii.
DOSTĘPNE WARIANTY
CZERWONYE-BOX
Pojemnik służy do zbiórki baterii, lamp led, świetlówek i żarówek oraz zużytych urządzeń elektrycznych.
ZIELONY POJEMNIK
Pojemnik służy do zbiórki baterii i lamp led, świetlówek i żarówek.
Pojemnik na baterie: wysokość 45 cm, średnica 35 cm.
Pojemnik na świetlówki: wysokość 50 cm, średnica 40 cm.
CZERWONE KONTENERY
Pojemniki zewnętrzne do zbiórki małych i średnich elektroodpadów, w tym baterii.
AKUMULATORY
Prawie 95% części ze starego akumulatora może być użyte do wyrobu kolejnej, nowej sztuki. Odzyskane pierwiastki mogą zostać ponownie wykorzystane do produkcji nowych baterii lub akumulatorów, ale też w innych przemysłach – szklarskim, chemicznym, tekstylnym czy papierniczym. Proces sprzedaży i utylizacji zużytych baterii jest w Polsce objęty specjalnymi przepisami. Każdy akumulator ma symbol przekreślonego kosza – oznacza to, że należy się go pozbyć w sposób selektywny. W celu przygotowania dla Państwa indywidualnej oferty, uprzejmie prosimy o kontakt: [email protected]
WIELOFUNKCYJNY SMART ECOBOX
Twój partner w zrównoważonym recyklingu
Smart Ecobox to inteligentne urządzenie do selektywnej zbiórki elektroodpadów, dopasowane do potrzeb klienta, zarządzane aplikacją.
Nasz autorski projekt został wyposażony w pięć komór do segregacji pięciu partii drobnych elektrośmieci: baterii, drobnej elektroniki, lamp LED, telefonów komórkowych oraz e-papierosów.
Nagrodzony Złotym Medalem grupy MTP oraz laureat nagrody konsumentów na Poznańskich Targach POLECO 2023.
PRAKTYCZNY DESIGN
Smart Ecobox to stylowy i kompaktowy pojemnik, który doskonale wpasuje się we wnętrza biurowe i usługowe.
EKOLOGICZNY DESIGN
Dajemy Ci możliwość aktywnego uczestnictwa w recyklingu elektroniki, zmniejszając negatywny wpływ na naszą planetę.
ŁATWOŚĆ W OBSŁUDZE
Nasze urządzenie jest intuicyjne i proste w użyciu. Asekol zdalnie monitoruje poziom zapełnienia pojemnika i regularnie go opróżnia.
BEZPIECZEŃSTWO
Wszystkie e-śmieci są bezpiecznie utylizowane i recyklingowane.
INNOWACJA I WYGODA
ASEKOL Smart Ecobox to nie tylko pojemnik, to także krok w kierunku odpowiedzialnej gospodarki odpadami.
To rozwiązanie, które łą czy innowację i dbałość o środowisko. Przy jego pomocy każdy może aktywnie przyczynić się do ochrony naszej planety.