Współpraca w zakresie wprowadzanych baterii i akumulatorów. Ustawowe obowiązki przenoszone na podmiot pośredniczący w ramach umowy.
Temat jest ważny, szczególnie w kontekście opublikowanego 28 lipca 2023 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nowego rozporządzenia bateryjnego (rozporządzenie UE 2023/1542 Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2023 r. dotyczące baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie UE 2019/1020 i uchylające dyrektywę 2006/66/WE). Rozporządzenie zmieni w sposób diametralny rynek bateryjny oraz obowiązki ciążące na wprowadzających. Zanim jednak wejdą w życie nowe przepisy, kilka słów o obecnie obowiązujących przepisach i sposobie rozliczania. Wprowadzający baterie lub akumulatory to przedsiębiorca, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu baterii lub akumulatorów, w tym zamontowanych w sprzęcie lub pojazdach, po raz pierwszy na terytorium kraju. Za wprowadzającego baterie lub akumulatory uważa się także przedsiębiorcę:
– dokonującego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia baterii lub akumulatorów na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,
– który zlecił wytworzenie baterii lub akumulatorów i którego oznaczenie zostało umieszczone na bateriach lub akumulatorach.
Przepisy ustawy o bateriach i akumulatorach dotyczą wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów produkowanych i wprowadzanych do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy, składu materiałowego, sposobu użycia oraz niezależnie od tego, czy stanowią przynależność albo część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.
W obecnych przepisach wyróżnia się trzy rodzaje baterii: przenośne, przemysłowe i samochodowe. Nowe rozporządzenie wprowadza nowe kategorie baterii: przenośne, baterie z lekkich środków transportu (LMT), przemysłowe, baterie z samochodów elektrycznych (EV), baterie stosowane do rozruchu lub celów pomocniczych w pojazdach (SMI).
Kluczowe obowiązki wprowadzającego baterie:
– Uzyskanie wpisu do BDO w dziale V, tabela 1.
– Prowadzenie ewidencji o masie wprowadzanych baterii i akumulatorów.
– Zapewnienie poziomów zbiórki baterii przenośnych (45%).
– Prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych.
– Umowa z firmą zbierającą oraz zakładem przetwarzania.
– Uiszczanie opłaty rocznej za utrzymanie wpisu w BDO.
– Zamieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach.
– Składanie rocznych sprawozdań.
– Wniesienie opłaty produktowej.
Powyższe obowiązki przedsiębiorca wprowadzający baterie może realizować samodzielnie lub powierzyć podmiotowi pośredniczącemu (w tym organizacji odzysku). Obowiązek prowadzenia ewidencji wprowadzonych baterii, umieszczenie nr BDO na fakturach i innych dokumentach musi jednak realizować samodzielnie.
POZIOMY ZBIERANIA
Obowiązujący od 2009 poziom zbierania baterii przenośnych wynosi 45%, a na podstawie nowego rozporządzenie będzie w kolejnych latach wzrastał, aż do 73% w 2030 roku. Będzie to prawdopodobnie oznaczać wzrost kosztów dla wprowadzających, a z punktu widzenia systemu będzie oznaczać konieczność budowania wydajniejszych systemów zbiórki i przetwarzania baterii. ASEKOL PL jest na etapie przygotowywania pionierskich rozwiązań w zakresie zbierania i magazynowania baterii. W najbliższych tygodniach będziemy informować o tym naszych klientów i partnerów. Co ważne, pojawią się również poziomy zbierania dla innych rodzajów. Dla baterii LMT wyznaczono 51-proc. poziom zbiórki do 2028 roku i 61-proc. do 2031 roku.
SAMODZIELNA REALIZACJA POZIOMÓW ZBIÓRKI
Wprowadzający może realizować wymagany poziom zbierania baterii przenośnych samodzielnie. W takiej sytuacji jest on obowiązany do zawarcia umowy ze zbierającymi oraz z prowadzącymi zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Umowa taka dotyczy odpowiednio zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii lub akumulatorów. W przypadku niezrealizowania obowiązku należy wnieść opłatę produktową w wysokości 9 zł/kg obowiązku oraz dodatkowo opłatę za publiczne kampanie edukacyjne (0,03 zł/kg). Wprowadzający musi również pamiętać o złożeniu sprawozdania z wprowadzanych baterii oraz realizacji obowiązku lub wyliczenia opłaty produktowej i wniesieniu jej na właściwy rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego.
REALIZACJA POZIOMÓW ZBIÓRKI Z PODMIOTEM POŚREDNICZĄCYM (ORGANIZACJĄ ODZYSKU)
W takim przypadku wprowadzający zawiera jedną umowę. Podmiot pośredniczący zgodnie z art. 28 ustawy o bateriach i akumulatorach jest zobowiązany do:
– zapewnienia poziomów zbierania,
– przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
– zawarcia umów ze zbierającymi oraz zakładami przetwarzania i recyklingu,
– składania rocznych sprawozdań.
Dodatkowo podmiot pośredniczący może przejąć obowiązki:
– rejestracji lub aktualizacji w rejestrze BDO,
– wnoszenia lub przynajmniej przypominania o obowiązku wniesienia opłaty rocznej za utrzymanie wpisu w BDO.
Z powyższego opisu wynika zatem, że wygodną i bezpieczną formą jest zawarcie umowy z podmiotem pośredniczącym. Warto wybierać jednak podmioty stabilne, dysponujące odpowiednimi zasobami kadrowymi i technicznymi.
Gorąco polecamy oczywiście współpracę z ASEKOL PL. Zapraszamy do kontaktu: [email protected], tel. 882 067 884.