ASEKOL – organizacja odzysku sprzętu, baterii i opakowań. KOMPLEKSOWE usługi dla wprowadzających.

FAQ
Najczęstsze
pytania

FAQ
Najczęstsze
pytania

Pytania ogólne

Opłata produktowa to forma sankcji finansowej, która dotyka firmy niespełniające wymaganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu. Jeśli jako przedsiębiorca nie zadbasz o spełnienie tych obowiązków, możesz zostać obciążony opłatą produktową i odsetkami podatkowymi.

Aby uniknąć ryzyka finansowego i zabezpieczyć swoją firmę, zachęcamy do kontaktu – chętnie pomożemy znaleźć odpowiednie rozwiązania.

Jak w większości umów, masz prawo wypowiedzieć umowę. Nie możesz jednak robić tego w dowolnym momencie. Wszystko zależy od zapisów, jednak zgodnie z literą prawa wypowiedzenie umowy jest możliwe ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

Jeśli w przeszłości działałeś jako wprowadzający — na przykład baterii i akumulatorów, sprzętu elektronicznego, opakowań czy takich wyrobów jak opony, oleje czy preparaty smarowe — i nie realizowałeś ustawowych obowiązków sprawozdawczych, powinieneś jak najszybciej uzupełnić zaległości.

Od 2019 roku sprawozdania należy składać elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta w rejestrze BDO. W przypadku wcześniejszych lat (do 2018 r.), dokumenty przekazywało się do właściwego urzędu marszałkowskiego — w formie papierowej lub poprzez platformę ePUAP.

Oferujemy wsparcie w przygotowaniu i złożeniu zaległych sprawozdań, dlatego zachęcamy do kontaktu – pomożemy sprawnie uporać się z formalnościami.

Pamiętaj: zaległe sprawozdania należy wykonać za 5 lat wstecz, licząc od końca roku, w którym należało je złożyć — tzn. w 2025 roku kontroli może podlegać jeszcze rok 2019.

Wprowadzający za nierealizowanie obowiązków wskazanych w ustawach musi liczyć się z szerokim wachlarzem kar administracyjnych, które mogą być naliczone przez szereg instytucji – m.in. WIOŚ, Urząd Marszałkowski czy Inspekcję Handlową.

Kary finansowe mogą sięgać nawet 1 000 000 zł.

Nie ryzykuj – przejmiemy Twoje obowiązki środowiskowe, żebyś mógł zająć się swoim biznesem.

Wprowadzający to firma, która jako pierwsza wprowadza na rynek polski określone produkty — na przykład sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, akumulatory, opakowania, oleje, opony czy produkty w opakowaniach.

Może to oznaczać producenta, importera albo dystrybutora, który sprzedaje te produkty w Polsce. Jedna transakcja, jedna faktura na „firmę” może generować obowiązki z obszaru nawet kilku ustaw i systemów ROP.

Wprowadzenie do obrotu to odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie opakowań lub produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji.

Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888 z późn. zm.) oraz pokrewnymi ustawami (np. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach i akumulatorach), publiczne kampanie edukacyjne to działania mające na celu podnoszenie świadomości społecznej w zakresie:

  • selektywnego zbierania odpadów,
  • ograniczania ich ilości,
  • ponownego użycia,
  • odzysku i recyklingu,
  • wpływu odpadów na środowisko.

Kampanie PKE mają wspomagać osiągnięcie wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu, baterii oraz opakowań. Powinny obejmować informowanie o możliwym wpływie zużytego sprzętu i baterii na środowisko i zdrowie ludzi oraz o prawidłowym postępowaniu ze zużytymi produktami.

Kampanie muszą być kierowane do ogółu społeczeństwa (stąd nazwa „publiczne”), a obowiązek ich finansowania mają m.in. wprowadzający produkty.

Nie ma takiego obowiązku, ale współpraca z organizacją odzysku pozwala w praktyce wywiązać się z ustawowych obowiązków dotyczących zbiórki, recyklingu i publicznych kampanii edukacyjnych.

W przeciwnym razie musisz samodzielnie realizować te obowiązki i składać sprawozdania.

Realizacja obowiązków z Organizacją Odzysku jest zdecydowanie tańsza niż wniesienie opłaty produktowej.

To osoba prawna lub fizyczna, mająca siedzibę w Polsce, wyznaczona przez producenta niemającego siedziby w Polsce do reprezentowania go w zakresie realizacji obowiązków środowiskowych (np. rejestracji w BDO, sprawozdawczości, zbierania i recyklingu) dotyczących sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wprowadzanego na polski rynek.

Wprowadzający sprzęt – np. polski dystrybutor, który wprowadza do obrotu sprzęt pochodzący od producenta, który wyznaczył Autoryzowanego Przedstawiciela (w rozumieniu ustawy o zużytym sprzęcie, nie w rozumieniu handlowo-biznesowym) – nie musi wykonywać obowiązków nałożonych na niego ustawą, jednak musi posługiwać się numerem BDO Autoryzowanego Przedstawiciela.

Sprzęt elektryczny
i elektroniczny

Wprowadzanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego na rynek reguluje przede wszystkim:

  • Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1688 z późn. zm.),
  • Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. 2013 poz. 21),
  • Rozporządzenia wykonawcze, m.in. dotyczące sposobu ewidencji, sprawozdawczości i wzorów dokumentów.

Te przepisy określają m.in. obowiązki rejestracyjne (w BDO), wymagania dotyczące oznakowania, zbierania i recyklingu, a także obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych i składania sprawozdań.

Baterie i akumulatory

Wprowadzanie baterii i akumulatorów na rynek reguluje głównie:

  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz.U. 2009 Nr 79 poz. 666),
  • Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. 2013 poz. 21),
  • Rozporządzenie 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE,
  • Rozporządzenia wykonawcze – np. dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji, składania sprawozdań oraz oznakowania baterii.

Opakowania

Wprowadzanie opakowań oraz produktów w opakowaniach na rynek reguluje przede wszystkim:

  • Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888),
  • Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. 2013 poz. 21),
  • Rozporządzenia wykonawcze – np. dotyczące wzorów sprawozdań, ewidencji i kampanii edukacyjnych.

Oleje, opony i preparaty smarowe

Wprowadzanie olejów smarowych i opon na rynek w Polsce regulują następujące akty prawne:

  • Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
    (Dz.U. 2001 Nr 63 poz. 639, z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
    (Dz.U. 2013 poz. 21, z późn. zm.)

Zapraszamy na nasze social media – bądź zawsze na bieżąco