ASEKOL – organizacja odzysku sprzętu, baterii i opakowań. KOMPLEKSOWE usługi dla wprowadzających.
Co to jest opłata produktowa?
Opłata produktowa to forma sankcji finansowej, która dotyka firmy niespełniające wymaganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu. Jeśli jako przedsiębiorca nie zadbasz o spełnienie tych obowiązków, możesz zostać obciążony opłatą produktową i odsetkami podatkowymi.
Aby uniknąć ryzyka finansowego i zabezpieczyć swoją firmę, zachęcamy do kontaktu – chętnie pomożemy znaleźć odpowiednie rozwiązania.
Mam już umowę z inną organizacją odzysku ale jestem niezadowolony. Co mogę zrobić?
Jak w większości umów, masz prawo wypowiedzieć umowę. Nie możesz jednak robić tego w dowolnym momencie. Wszystko zależy od zapisów, jednak zgodnie z literą prawa wypowiedzenie umowy jest możliwe ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.
Czy mogę rozliczyć zaległe sprawozdania?
Jeśli w przeszłości działałeś jako wprowadzający — na przykład baterii i akumulatorów, sprzętu elektronicznego, opakowań czy takich wyrobów jak opony, oleje czy preparaty smarowe — i nie realizowałeś ustawowych obowiązków sprawozdawczych, powinieneś jak najszybciej uzupełnić zaległości.
Od 2019 roku sprawozdania należy składać elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta w rejestrze BDO. W przypadku wcześniejszych lat (do 2018 r.), dokumenty przekazywało się do właściwego urzędu marszałkowskiego — w formie papierowej lub poprzez platformę ePUAP.
Oferujemy wsparcie w przygotowaniu i złożeniu zaległych sprawozdań, dlatego zachęcamy do kontaktu – pomożemy sprawnie uporać się z formalnościami.
Pamiętaj: zaległe sprawozdania należy wykonać za 5 lat wstecz, licząc od końca roku, w którym należało je złożyć — tzn. w 2025 roku kontroli może podlegać jeszcze rok 2019.
Jakie są kary np. za brak sprawozdań?
Wprowadzający za nierealizowanie obowiązków wskazanych w ustawach musi liczyć się z szerokim wachlarzem kar administracyjnych, które mogą być naliczone przez szereg instytucji – m.in. WIOŚ, Urząd Marszałkowski czy Inspekcję Handlową.
Kary finansowe mogą sięgać nawet 1 000 000 zł.
Nie ryzykuj – przejmiemy Twoje obowiązki środowiskowe, żebyś mógł zająć się swoim biznesem.
Kto to jest Wprowadzający?
Wprowadzający to firma, która jako pierwsza wprowadza na rynek polski określone produkty — na przykład sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, akumulatory, opakowania, oleje, opony czy produkty w opakowaniach.
Może to oznaczać producenta, importera albo dystrybutora, który sprzedaje te produkty w Polsce. Jedna transakcja, jedna faktura na „firmę” może generować obowiązki z obszaru nawet kilku ustaw i systemów ROP.
Wprowadzenie do obrotu to odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie opakowań lub produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji.
Co to są publiczne kampanie edukacyjne?
Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888 z późn. zm.) oraz pokrewnymi ustawami (np. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach i akumulatorach), publiczne kampanie edukacyjne to działania mające na celu podnoszenie świadomości społecznej w zakresie:
Kampanie PKE mają wspomagać osiągnięcie wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu, baterii oraz opakowań. Powinny obejmować informowanie o możliwym wpływie zużytego sprzętu i baterii na środowisko i zdrowie ludzi oraz o prawidłowym postępowaniu ze zużytymi produktami.
Kampanie muszą być kierowane do ogółu społeczeństwa (stąd nazwa „publiczne”), a obowiązek ich finansowania mają m.in. wprowadzający produkty.
Czy muszę podpisywać umowę z organizację odzysku?
Nie ma takiego obowiązku, ale współpraca z organizacją odzysku pozwala w praktyce wywiązać się z ustawowych obowiązków dotyczących zbiórki, recyklingu i publicznych kampanii edukacyjnych.
W przeciwnym razie musisz samodzielnie realizować te obowiązki i składać sprawozdania.
Realizacja obowiązków z Organizacją Odzysku jest zdecydowanie tańsza niż wniesienie opłaty produktowej.
Kto to jest Autoryzowany przedstawiciel?
To osoba prawna lub fizyczna, mająca siedzibę w Polsce, wyznaczona przez producenta niemającego siedziby w Polsce do reprezentowania go w zakresie realizacji obowiązków środowiskowych (np. rejestracji w BDO, sprawozdawczości, zbierania i recyklingu) dotyczących sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wprowadzanego na polski rynek.
Wprowadzający sprzęt – np. polski dystrybutor, który wprowadza do obrotu sprzęt pochodzący od producenta, który wyznaczył Autoryzowanego Przedstawiciela (w rozumieniu ustawy o zużytym sprzęcie, nie w rozumieniu handlowo-biznesowym) – nie musi wykonywać obowiązków nałożonych na niego ustawą, jednak musi posługiwać się numerem BDO Autoryzowanego Przedstawiciela.
Jakie przepisy regulują wprowadzanie sprzętu na rynek?
Wprowadzanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego na rynek reguluje przede wszystkim:
Te przepisy określają m.in. obowiązki rejestracyjne (w BDO), wymagania dotyczące oznakowania, zbierania i recyklingu, a także obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych i składania sprawozdań.
Jakie przepisy regulują wprowadzanie baterii na rynek?
Wprowadzanie baterii i akumulatorów na rynek reguluje głównie:
Jakie przepisy regulują wprowadzanie opakowań na rynek?
Wprowadzanie opakowań oraz produktów w opakowaniach na rynek reguluje przede wszystkim:
Jakie przepisy regulują wprowadzanie olejów i opon na rynek?
Wprowadzanie olejów smarowych i opon na rynek w Polsce regulują następujące akty prawne: