ASEKOL – organizacja odzysku sprzętu, baterii i opakowań. KOMPLEKSOWE usługi dla wprowadzających.
Niezależnie od tego, czy produkujesz, importujesz, wewnątrzwspólnotowo nabywasz czy sprzedajesz sprzęt elektryczny i elektroniczny, masz dodatkowe obowiązki prawne, które zrealizujemy za Ciebie.
Pamiętaj!
Niezależnie od tego, czy produkujesz, importujesz, wewnątrzwspólnotowo nabywasz czy sprzedajesz sprzęt elektryczny i elektroniczny, masz dodatkowe obowiązki prawne, które zrealizujemy za Ciebie.
My zajmiemy się obowiązkami, a ty rozwojem swojego biznesu. Róbmy to, na czym znamy się najlepiej.
Nie jesteś pewien, czy masz dodatkowe obowiązki do wykonania?
Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości.
Jakie obowiązki na Tobie ciążą?
Obowiązek zbierania, odzysku i recyklingu
Prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych
Sprawozdawczość do urzędu marszałkowskiego poprzez BDO
Nie jesteś pewien, czy masz dodatkowe obowiązki do wykonania?
Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości.
Jakie obowiązki na Tobie ciążą?
Osiągnięcie ustawowych poziomów zbierania zużytego sprzętu oraz zawarcie umowy z zakładem przetwarzania
Osiągnięcie ustawowych poziomów odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu
Osiągnięcie ustawowych poziomów zbierania zużytego sprzętu oraz zawarcie umowy z zakładem przetwarzania
Osiągnięcie ustawowych poziomów odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu
Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego wspiera przedsiębiorców w realizacji obowiązków prawnych związanych ze zbiórką i gospodarowaniem zużytym sprzętem, zapewniając zgodność działań z aktualnymi przepisami i minimalizując ryzyko sankcji. Poznaj szczegóły na temat działalności Asekol w tym zakresie i skontaktuj się z nami.
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny stanowi jedno z największych wyzwań środowiskowych dla przedsiębiorstw. Wprowadzając na rynek urządzenia elektryczne lub elektroniczne, firmy są zobowiązane do zapewnienia ich prawidłowego zagospodarowania po zakończeniu eksploatacji. Obejmuje to zarówno odbiór i zbiórkę odpadów, jak i ich przetwarzanie oraz odzysk zgodny z obowiązującymi normami.
W praktyce oznacza to konieczność prowadzenia ewidencji wprowadzanych urządzeń, realizacji wymaganych poziomów zbiórki, odzysku i recyklingu oraz przekazywania odpowiednich sprawozdań do Urzędu Marszałkowskiego.
Brak realizacji tych obowiązków wiąże się z ryzykiem wysokich kar finansowych. Jeżeli chcesz poznać dokładniej obowiązki przedsiębiorców w zakresie elektroodpadów, szkolenie, które prowadzimy, dostarczy Ci niezbędnych informacji.
Każdy przedsiębiorca wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek w Polsce podlega obowiązkom określonym w Ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1622). Obowiązki te muszą być realizowane w każdym roku kalendarzowym, a ich niedopełnienie grozi sankcjami finansowymi.
Podmiot wprowadzający sprzęt musi posiadać wpis w Bazie Danych o Odpadach z aktualnymi danymi. W przypadku zmiany informacji, np. adresu siedziby czy rozszerzenia działalności, wniosek aktualizacyjny należy złożyć w ciągu 30 dni od zaistnienia zmiany.
Numer rejestrowy BDO musi być umieszczany na fakturach i dokumentach związanych ze sprzedażą sprzętu. W przypadku sprzedaży sprzętu od producenta należy stosować numer autoryzowanego przedstawiciela. Brak realizacji tego obowiązku może skutkować karami administracyjnymi.
Sprzęt dla gospodarstw domowych musi być oznaczony symbolem przekreślonego kosza, informującym o zakazie wyrzucania wraz z odpadami komunalnymi. Dodatkowo wprowadzający powinien przekazać informacje o:
Brak oznakowania może skutkować karą od 10 000 zł do 1 000 000 zł.
Wprowadzający jest zobowiązany do prowadzenia kampanii edukacyjnych lub przekazania środków na ten cel organizacji odzysku lub urzędowi marszałkowskiemu. Mogą to być działania w mediach, materiały drukowane, konkursy edukacyjne czy eventy poruszające tematykę prawidłowego postępowania z odpadami.
Należy prowadzić bieżącą ewidencję masy sprzętu wprowadzonego do obrotu, przechowywać ją przez 5 lat oraz posiadać zaświadczenia z zakładów przetwarzania. Ewidencja jest podstawą do obliczenia poziomów zbierania, odzysku i recyklingu.
Przed wprowadzeniem sprzętu na rynek (najpóźniej 12 miesięcy wcześniej) należy przygotować dokumentację dotyczącą ponownego użycia i przetwarzania, zawierającą wykaz części, materiałów i substancji niebezpiecznych. Informacje te muszą być przekazywane zakładom przetwarzania na ich wniosek – bezpłatnie.
Wprowadzający musi osiągnąć wymagany poziom zbierania zużytego sprzętu (minimum 65% średniej rocznej masy sprzętu wprowadzonego na rynek lub 85% masy zużytego sprzętu wytworzonego w kraju) oraz poziomy odzysku i recyklingu. W przypadku niewykonania obowiązku naliczana jest opłata produktowa, którą należy wnieść do 15 marca następnego roku.
Każdy wprowadzający jest zobowiązany zawrzeć umowę z zakładem przetwarzania właściwym dla danej grupy sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W przypadku wygaśnięcia umowy lub utraty decyzji przez zakład, nową umowę należy podpisać w ciągu 3 miesięcy.
Opłata produktowa za sprzęt elektroniczny dotyczy firm, które wprowadzają na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny. Są to przede wszystkim producenci, importerzy oraz dystrybutorzy tego typu urządzeń. Do sprzętu objętego opłatą zaliczają się m.in.:
Firmy wprowadzające taki sprzęt muszą prowadzić ewidencję i rozliczać się z obowiązku zbierania zużytego sprzętu oraz jego odzysku i recyklingu. Opłata produktowa jest naliczana na podstawie masy wprowadzonego sprzętu i ewentualnego niewykonania obowiązków związanych z poziomem zbierania i odzysku zużytego sprzętu.
Wypełnianie obowiązków związanych ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym wymaga znajomości przepisów i bieżących zmian w prawie. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego jest bardzo potrzebna. Dlaczego? Zapewniamy przedsiębiorcom kompleksowe wsparcie, które ułatwia spełnienie wymogów ustawowych, ogranicza ryzyko błędów i pozwala skupić się na prowadzeniu biznesu.
Realizujemy następujące obowiązki przedsiębiorców w zakresie elektroodpadów:
Jak widzisz, organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego zapewnia Ci kompleksowe wsparcie. Z Asekol, spełnisz obowiązki wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny. Będziesz też spokojny o aspekty prawne oraz dokumentację.