5 listopada 2024 (wtorek) Godz. 11.00-13.00
Zapraszam do zarezerwowania czasu, aby uczestniczyć w spotkaniu na żywo.
Po webinarium wszyscy zgłoszeni otrzymająprezentację oraz nagranie.
Zgłoszenia przyjmujemy do 04.11.2024 do 15.00.
Webinar jest bezpłatny dla klientów ASEKOL PL
Webinar jest płatny dla osób reprezentujących firmy nie będące klientami ASEKOL PL – koszt 280 zł netto, faktura będzie wystawiona po szkoleniu.
Jakie nowe obowiązki czekają przedsiębiorców w 2025 roku?
Opis i cel szkolenia
Od 2025 r. planowane jest uruchomienie systemu kaucyjnego. Co istotne, systemem kaucyjnym zostaną objęte opakowania na napoje, takie jak:
- plastikowe butelki o pojemności do 3 litrów,
- puszki metalowe o pojemności do 1 litra,
- szklane butelki wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.
W praktyce oznacza to szereg zmian dla całego łańcucha dystrybucji i obrotu napojami. Nowe regulacją wpływają bowiem nie tylko na producentów napojów, ale także na cały sektor handlowy. Mowa tutaj o sklepach, hurtowniach, a także innych miejscach, w których są oferowane napoje w butelkach (np. stacje benzynowe, restauracje, kina itp.). Należy przy tym zauważyć, że polski system kaucyjny zakłada funkcjonowanie wielu operatorów systemu kaucyjnego. Aktualnie tego rodzaju uprawnienia posiadają cztery podmioty reprezentujące, a dwa kolejne zgłaszają chęć uzyskania stosownego zezwolenia.
Nic zatem dziwnego, że zasady funkcjonowania systemu kaucyjnego budzą szereg wątpliwości. W odpowiedzi na te wyzwania Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, który ma doprecyzować przepisy dotyczące przygotowania i prowadzenia systemu kaucyjnego. W rezultacie rodzi to szereg pytań o to jak przygotować się na rewolucję, która ma nastąpić już od 2025 r.
Wychodząc naprzeciw przedsiębiorcom, którzy będą objęci funkcjonowaniem nowego systemu kaucyjnego, przygotowaliśmy szkolenie, które ma przybliżyć jego założenia, a także planowane zmiany.
W trakcie tego szkolenia dowiesz się:
- Na czym polega system kaucyjny?
- Jakie opakowania są objęte systemem kaucyjnym?
- Kto będzie miał obowiązek poboru kaucji?
- Kto będzie miał obowiązek odbioru pustych opakowań?
- Co system kaucyjny oznacza dla producentów napojów?
- Kiedy system kaucyjny ma realną szansę wejść w życie?
- Jakich mamy „operatorów” systemu kaucyjnego?
- Kto będzie miał obowiązek zawrzeć umowę z operatorem systemu kaucyjnego?
- Jakie są sankcje za omijanie obowiązków związanych z system kaucyjnym?
PROGRAM SZKOLENIA
Blok 1. Wprowadzenie (10 minut)
- Kontekst prawny i najważniejsze pojęcia
- Aktualny stan prac legislacyjnych nad zmianą przepisów dotyczących systemu kaucyjnego
Blok 2. Kluczowe założenia systemu kaucyjnego (60 minut)
- Opakowania objęte system kaucyjnym
- Definicja napoju
- Rodzaje opakowań
- Nowe oznaczenia dla opakowań
- Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
- Producenci napojów (wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje)
- Sektor handlowy (jednostki handlu detalicznego i hurtowego)
- Operatorzy systemu (podmioty reprezentujące)
- Użytkownicy końcowi
- Wysokość kaucji
- Sankcje za omijanie systemu kaucyjnego
- Wpływ systemu kaucyjnego na podmioty z sektora gospodarki odpadami
Blok 3. Omówienie planowanych zmian dotyczących systemu kaucyjnego (20 minut)
- Realny termin wejścia w życie systemu kaucyjnego
- Nowe zasady pobór kaucji w całym łańcuchu dystrybucji
- Wyłączenie obowiązku zbiórki opakowań po mleku i produktach mlecznych
- Obowiązkowy odbiór opakowań szklanych także w jednostkach poniżej 200 m2
- Inne zmiany
Sesja pytań i odpowiedzi (30 minut)
Z uwagi na możliwą dużą liczbę uczestników, organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odpowiedzi wyłącznie na wybrane pytania
Prelgenci
Beata Bartosiak
Koordynator Działu Doradztwa Środowiskowego
ASEKOL Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Z wykształcenia oraz pasji inżynier ochrony środowiska. Absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej oraz studiów podyplomowych „Prawo Ochrony Środowiska” na Uczelni Łazarskiego. Zawodowo od lat pomaga merytorycznie przedsiębiorcom w poruszaniu się w obrębie przepisów ochrony środowiska. W szczególności Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) i przepisy z nią związane są ulubionymi zagadnieniami. Pomaga zrozumieć przepisy gospodarki odpadami oraz optymalizuje koszty zagospodarowania wytwarzanych odpadów w firmie.
Realizuje audyty i szkolenia środowiskowe. Zapewnia wsparcie przy przygotowaniu lub podczas kontroli WIOŚ, IH. Nieustającą poszerza widzę merytoryczną i praktyczną. Poprzez realizację kompleksowej obsługi środowiskowej swoich klientów zmniejsza ryzyka ogromnych kar i wielomilionowych opłat.
Zajmuje się również organizacją szkoleń dla różnych grup docelowych. Zaprasza do organizowanych szkoleń ekspertów z branży co pozwala w przystępny sposób przekazać wiedzę w najbardziej skomplikowanych obszarach ochrony środowiska.
Prelegent: Mikołaj Maśliński
Prawnik, w latach 2016-2022 doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Partner Zarządzający Kancelarii Prawnej MĄDRY MAŚLIŃSKI Law & Consulting
Ekspert w zakresie BDO i rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Specjalizuje się w sprawozdaniach i opłatach środowiskowych. Pomaga firmom dostosować się do nowych trendów prawnych w zakresie gospodarki odpadami, opakowaniami, zrównoważonego rozwoju, a także ESG. Wspiera ekspansję polskich firm poprzez rejestrację w zagranicznych systemach typu BDO.
Doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską na temat rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Od 2022 r. Członek Rady Ekspertów Polskiego Paktu Plastikowego.
Wieloletni autor w czasopismach branżowych takich jak Logistyka Odzysku, Energia i Recykling, Przegląd Komunalny, Kierunek Chemia, Kierunek WOD-KAN, Forum Eksploatatora. Twórca kanału YouTube, gdzie odnosi się do aktualnych kwestii prawnych istotnych dla przedsiębiorców. Autor w czasopismach branżowych i doradca w procesach legislacyjnych